vybrouseny filament PLA

Toto fórum je věnováno sekci 3D Tisk na webu Sakul World.
  • Advertisement

vybrouseny filament PLA

Příspěvekod rovina » čtv 09. srp 2018 14:07:17

Mam neustale problem s vybrousenym filamentem ale jen u PLA filament ABS je ok. Tak jsem podle rad z netu zkousel snad vse ale porad stejny tak jsem premyslel jestli to memuze delat teplota motoru co posouva filament.Motor po delsim tisku 20min. ma kolem 46°C,PLA pry mekne jiz pri 60°C tak si rikam ze uz pri 46 muze bzt mene pevny a kolecko ho vybrousi. Dik za postrehy a nazory rovina
Uživatelský avatar
rovina
Chcíplotina
Chcíplotina
 
Příspěvky: 2
Registrován: úte 19. úno 2013 17:56:18

Re: vybrouseny filament PLA

Příspěvekod Sakul » pát 10. srp 2018 9:28:09

Pokud podávací kolečko brousí filament je někde něco špatně a nebude to teplotou. Můj motor extruderu dosahoval také vyšších teplot (kolem 60°C) ale nikdy mi to PLA nebrousilo. NIcméně už to byla teplota kdy se PLA filament deformoval díky přítlaku. Takže dokud tiskárna tiskla bylo vše OK. Když dotiskla a podávání se na několik minut zastavilo a než vše vychladlo filament se rozmáčkl a při příštím tisku se hned ucpalo podávání pač ten rozmáčklý plast neprošel do trysky.
Já jsem to řešil přiděláním ventilátoru na motor extruderu a od té doby OK. Později jsem i snížil proud do motoru a také OK.
Obecně je to tak, že čistě celokovové hotendy mají s tiskem PLA velký problém. Takže pokud je to i tvůj případ je třeba hledat nějaké řešení. Osobně jsem se s ucpáváním trysky potýkal také a vyřešil jsem to až s plastem od Gembirdu a odladěným profilem pro tisk PLA. Tam bylo zásadní nastavení retrakce někde kolem 1-1,5mm. Cokoli většího už ucpávalo trysku. Vše záleží na konkrétní konstrukci tiskárny a hlavně daného hotendu.
Pokud někdo nechce řešit tyto problémy je potřeba koupit hodně kvalitní hotend případně celý extruder. Lze doporučit například ty od E3D
Samozřejmě za kvalitu je potřeba zaplatit, takže cena za hotend 2000Kč je standard a celý extruder kolem 3500Kč.
INFO:
Sakul WORLD: http://www.sakul.cz/
Sakul Diskuse: http://www.forum.sakul.cz/

Možnost příspěvku (Donate):
PayPal: SakulRaider@seznam.cz
BU: 670100-2208863541/6210
BTC: 12JRVcmawzEPtgTd9SgC5ujDCGaUrgZ9vt
Uživatelský avatar
Sakul
Administrátor
Administrátor
 
Příspěvky: 853
Věk: 38
Registrován: úte 30. bře 2010 18:13:08

Re: vybrouseny filament PLA

Příspěvekod rovina » pát 10. srp 2018 12:21:48

Tiskarnu jsem si postavil dle vaseho navodu Rebel II, filament jsem kopil prvne Mladec ted to zkousim s gembirtd,ale stejny problem tiskarna tiskne ok v pripade dna krabicky,ale jak zacne tisknout strany nastane problem nekdy vytiskne i 10mm strany jindy jen 3mm strany krabicky.Na motor jsem dal i ventilator nepomohlo to,ten problem s rozplaclym filamentem nemam,problem nastane az kdyz tisknu strany objektu.Udelal jsem test odmeril jsem 10cm filamentu nastavil 10cm manualne to je ok uz jsem z toho jelen celokovovy hotend nemam je v nem kousek silikonove trubicky.Jeste nastavim tu retrakci jak doporucujete.
Uživatelský avatar
rovina
Chcíplotina
Chcíplotina
 
Příspěvky: 2
Registrován: úte 19. úno 2013 17:56:18

Re: vybrouseny filament PLA

Příspěvekod djgas » čtv 11. říj 2018 7:03:20

Mám ten stejný problém na mém rebelovy se zdá být vše mechanicky dobře ale při tisku a zejména při delší době je motor velice horký-skoro na něm nejde udržet ruka a vždy cca po 30min.tisku PLA začne vynechávat podávání filamentu,hotend mám Rebel mod-s teflonovým heatbreakem, drivery DRV8825, motory NEMA SX17, samopzřejmě jsem nastavil drivery , když jen o píď zmenším proud, už přestane podávat filament.S ABS PET-G není vcelku problém.Už si nevím rady...s přítlakem jsem si hrál taky=při delším tisku musím postupně přidávat....což by nasvědčovalo změklému filamentu....
Uživatelský avatar
djgas
Chcíplotina
Chcíplotina
 
Příspěvky: 14
Registrován: úte 07. srp 2018 7:11:39

Re: vybrouseny filament PLA

Příspěvekod Sakul » čtv 11. říj 2018 9:45:22

V první řadě je nutné zjistit proč to podávání vynechává. Důvodů můžou být stovky. Některé běžné mohou být:
1. Motor vynechává kroky
2. Podávání prokluzuje
3. Podávání brousí filament

Tyto 3 základní problémy je potřeba dále řešit a zase mohou mít nespočet příčin.
Bod č.1:
1. Poškozená kabeláž motoru a motor díky tomu ztrácí krokování
2. Tryska se ucpe, takže filament neprochází
3. Nízká teplota trysky

Bod č.2:
1. Přítlačná kladka má malý přítlak
2. Zubatice prokluzuje na hřídeli motoru
3. Nízká teplota trysky

Bod č.3:
1. Ucpaná tryska
2. Poškozený hetbreak (pokud používá plastovou trubičku)
3. Nízká teplota trysky

No a takto můžeme postupovat dále ve výčtu možných problémů. Tímto postupem by měla probíhat jakákoli diagnostika. Každý z uvedených bodů jde samozřejmě ověřit, zda je příčinou daného problému. Což ovšem nemá z mého pohledu zde vypisovat, pač by to vydalo na celou knihu.

Takže teď se zaměříme na tvůj problém a zkusíme odhalit příčinu. Píšeš, že k problému dochází pouze u PLA a až po cca 30min tisku. Také píšeš, že se hodně hřeje motor. To zkutečně může být u PLA problém a asi by to i časově odpovídalo, že jakmile se motor zahřeje. Takže v první řadě je nutné snížit teplotu motoru a sledovat zda problém pomine či nikoli.
Jak snížit teplotu motoru. To je celkem jednoduché. Pokud nechceš hejbat žádnými nastaveními, které by mohly vygenerovat další problémy, je vhodné na motor namontovat dočasně ventilátor a tím ho počas tisku chladit. Pokud problém vymizí máš identifikovanou příčinu problému a je potřeba tuto příčinu odstranit. Můžeš tam nechat ventilátor natrvalo a nebo si pohrát s nastavením driveru.
V případě nastavení driveru. Nevidím důvod proč by měl motor nějak hodně topit. Standardně tyto motory topí při proudech nad 600-700mA. Takže nastav proud na nějakých 500-600mA. Při tomto proudu by měl být motor vlažný a měl by mít dostatečný kroutící moment, aby bez problému podával filament. Teoreticky by měl bez problémů podávat i na proudu 400mA. Nižší hodnoty už můžou dělat problém.

Ovšem je mi divné, že píšeš, že ti to topí (nepíšeš jaký máš nastavený proud), ale jakmile ubereš i jen malinko (opět nepíšeš na kolik) už motor nemá sílu. To ve mě vzbuzuje podezření, že se ti tam někde filament zasekává a neprochází plynule. Může to být způsobeno vadnou plastovou trubičkou, takže je nutné trysku rozebrat a hadičku zkontrolovat případně vyměnit.
Dále doporučuji i experimentovat s výrobci filamentu a najít si toho, kterého plast ti půjde bez problémů tisknout. Plast každého výrobce se na každé tiskárně chová jinak a některý nejde tisknout vůbec a některý zcela bez problémů.
Další častý problém s ucpáváním a vynecháváním extruze může být špatné nastavení retrakce. Ale to už zase zabíháme do nastavení tiskového profilu, který pokud je nastaven špatně pro danou tiskárnu může způsobovat opět nespočet problémů. A zase je potřeba zjišťovat, kde je problém.

Holt stavba tiskárny a její provoz není jen o tom to smontovat a pak tisknout, ale hodně dlouho ladit a nabírat zkušenosti co má na co vliv a jak dané problémy řešit. A když se k tomu přidá nějaký větší problém bývá to hodně obtížné, ale pokud vydržíš a překonáš počáteční problémy budeš schopen jakoukoli tiskárnu odladit ke slušným tiskům.
INFO:
Sakul WORLD: http://www.sakul.cz/
Sakul Diskuse: http://www.forum.sakul.cz/

Možnost příspěvku (Donate):
PayPal: SakulRaider@seznam.cz
BU: 670100-2208863541/6210
BTC: 12JRVcmawzEPtgTd9SgC5ujDCGaUrgZ9vt
Uživatelský avatar
Sakul
Administrátor
Administrátor
 
Příspěvky: 853
Věk: 38
Registrován: úte 30. bře 2010 18:13:08

Re: vybrouseny filament PLA

Příspěvekod djgas » čtv 11. říj 2018 18:54:04

Děkuji moc za večerpávající odpověď jakmile budu doma v ČR tak provedu troubleshooting, začnu od nejjednodužšího dráty, změření napětí na driveru, mechanická průchodnost filamentu všemi díly a postnu výsledek.
Jinak jedná se o filament Gamebird, hot end je original od Rebela RebelMod v 3.2 s PTFE vložkou heatbreak (také překontroluji poškození), tryska 0,4mm -již jednou ucpaná byla,vše jsem vyčistil 100%, tiskový profil jsem použil Tůj jako základ,takže retrakce,apod by měla být OK.Ještě udělám PID na teploty abych měl jistotu,že je vše jak má být.
Když jsem se pokoušel děat kalibraci extruderu při zahřátém motoru,tak to bylo nemožné-pokaždé vylezlo jioné množství s rozdílem až 2cm....
S přítlakem jsem si hrál také docela dost až jsem dosáhl hranice kdy se to nelíbilo motoru-také nemohu vyloučit vadný motor i když byl nový, driver byl již vyměněn se stejným výsledkem.
Ještě bych mohl zpomalit rychlost tisku-teď jsem mimo takže nemohu dát relevantní informace o teplotách a jiném nastavení.
prozatím děkuji a To be continue....
Uživatelský avatar
djgas
Chcíplotina
Chcíplotina
 
Příspěvky: 14
Registrován: úte 07. srp 2018 7:11:39

Re: vybrouseny filament PLA

Příspěvekod djgas » sob 03. lis 2018 12:32:26

7F87D67A-080B-4AEF-95FA-B75E1C81C7D6.jpeg
7F87D67A-080B-4AEF-95FA-B75E1C81C7D6.jpeg
Zdravím,tak vybrouseny filament jsem vyřešil byl ti špatně skot Ivany extruder,stačil pohled na jinou tiskárnu,ale nyní se potýkam s problémem tisknul jsem poměrně velký dílo teď celou podložku ,petg materiál ale ovalita není přesná a co hůř došlo ke zvednutí materiálu o několik mm a jako by stlačení vrstev viz foto,budu vděčen za rady .
Přílohy
93F6B331-38E4-4811-B211-FF954E00F9B7.jpeg
E50E58E4-9105-4EDF-A123-1B1B2A4EC51A.jpeg
Uživatelský avatar
djgas
Chcíplotina
Chcíplotina
 
Příspěvky: 14
Registrován: úte 07. srp 2018 7:11:39

Re: vybrouseny filament PLA

Příspěvekod Sakul » sob 03. lis 2018 21:15:09

Tak to odlepování je jasná věc. To se prostě děje a je nutné najít správnou přípravu podložky pro daný materiál a teplotu podložky. Jde použít třeba i Brim, to může hodně pomoci.
Jinak u toho ostatního nevím neb to není nijak přesněji specifikováno. Takže těžko říct.
INFO:
Sakul WORLD: http://www.sakul.cz/
Sakul Diskuse: http://www.forum.sakul.cz/

Možnost příspěvku (Donate):
PayPal: SakulRaider@seznam.cz
BU: 670100-2208863541/6210
BTC: 12JRVcmawzEPtgTd9SgC5ujDCGaUrgZ9vt
Uživatelský avatar
Sakul
Administrátor
Administrátor
 
Příspěvky: 853
Věk: 38
Registrován: úte 30. bře 2010 18:13:08

Re: vybrouseny filament PLA

Příspěvekod djgas » ned 04. lis 2018 0:36:04

Mohu se zeptat na Tvoji přípravu podložky pro petg a pla?ja jsem začal tisknout na hliníkovou desku s kaptonovou folii
Uživatelský avatar
djgas
Chcíplotina
Chcíplotina
 
Příspěvky: 14
Registrován: úte 07. srp 2018 7:11:39

Re: vybrouseny filament PLA

Příspěvekod Sakul » ned 04. lis 2018 9:32:21

Já tisknu na sklo s lepidlem jehož jméno nedokážu přečíst pač je to stromečkovým písmem (Čína). Někde tady na fóru jsem dával jeho fotku.
PLA tisknu s teplotou podložky 60°C a nemám problém s tiskem přes celou podložku.
PETg tisknu mám pocit s teplotou podložky 80°C. Nicméně tento materiál tisknu velmi výjimečně a nikdy jsem netiskl nic velkého. Taktéž jsem neměl problém s odlepováním.
Jinak materiál tisknu Gembird.
Vždy je nutné si najít a odladit svůj způsob tisku a svůj tiskový profil, aby bylo vše jak má být.
INFO:
Sakul WORLD: http://www.sakul.cz/
Sakul Diskuse: http://www.forum.sakul.cz/

Možnost příspěvku (Donate):
PayPal: SakulRaider@seznam.cz
BU: 670100-2208863541/6210
BTC: 12JRVcmawzEPtgTd9SgC5ujDCGaUrgZ9vt
Uživatelský avatar
Sakul
Administrátor
Administrátor
 
Příspěvky: 853
Věk: 38
Registrován: úte 30. bře 2010 18:13:08


Zpět na 3D Tisk


  • Advertisement

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků

cron