Rady začátečníkům se stavbou a nastavením?

Toto fórum je věnováno sekci 3D Tisk na webu Sakul World.
  • Advertisement

Rady začátečníkům se stavbou a nastavením?

Příspěvekod cajda » pon 26. pro 2016 23:45:39

Zdravím.Omlouvám se za drzost a moje otázky,ale jsem totálním začátečníkem a začínám stavět svoji první 3D tiskárnu. Pročítám různá fóra a sjíždím videa na youtube a tak jsem narazil i na vaše videa,která mě všechny zaujala. Mám v plánu postavit Průša i3,ale vestavěného do Al profilů,protože řešení se závitovkama mě nepřipadá pevné. Hlavně mě zaujal váš test s laserem,který mám v plánu také řešit (chci,ale vypalovat „kresbu“na dřevo),ale nejdříve musím rozchodit tisk samotný a tak mě zaujalo vaše vyjádření,že Marlin není uplně ideální a tak si říkám,že když nemám žádné zkušenosti tak proč tápat v Marlinu a pak se přeškolovat na doporučený Repetier.Je prosím v češtině?Lze někde prosím sehnat český manuál nebo tak něco? Jsem starší generace,která je Aj nepolíbená,ale o to větší odhodlání mám si tiskárnu sestavit. Možnosti poshánět spoustu součástí mám a ostatní mám objednáno v číně.Elektro také není až tak problém i když jsem silnoproudař,ale krokové motory, indukční snímače atd.znám. Dále otázka ohledně přepojování desky RAMPS- nebylo by lepší použít na vytápění trysky a desky relé SSR -25DD nebo 40DD a nechat desku RAMPS tak jak dojde z číny? Pro toto vše jsem se odhodlal vám napsat a poprosit o pomoc.Dále jsem někde od vás četl,že také plánujete stavět upraveného Průšu i3. Nevím jak začít,ale nemáte někde v poznámkách sepsáno co vše budu muset po sestavení a zapojení tiskárny provést tak nějak krok za krokem abych dosáhl možnosti tisku a následně i laserování? Takový manuál pro totální neználky a začátečníky. Když bych použil váš firmware Repeater,co vše pak budu muset přenastavit a jak?Když bych použil indukční snímač na Z osu jako Průša,pujde nastavit také taková kalibrace jako u Průši? Když bych mechanické koncáky a snímač na Z nahradil indukčním snímačem,ale takové,která jsou v klidu rozepnuty,lze toto přstavit v softu když jsou v základu sepnuty?Dále mě zaujalo ono osvětlení,mohu časem poprosit o odkaz jaké tam tak hezky pasuje?Ještě jednou se omlouvám za otázky začátečníka a prosím o případné rady. Děkuji

Moje sestava bude vypadat takto:

Deska - RAMPS 1.4 + Mega 2560 Arduino
Displej – 2004 LCD Control
Podpora SD - Požadována
Drivery - DRV8825 (mikrokrok 1/32)
Motory - Microcom
Osa Z – M8 trapéz stoupání 2mm
Osy X,Y - řemenice T2- 20 zubů
Heatbed - MK3 s Al deskou 220x220x3mm
Hotend- E3D V6 1,73mm s tryskou 0,4mm
Uživatelský avatar
cajda
Chcíplotina
Chcíplotina
 
Příspěvky: 18
Registrován: pon 26. pro 2016 19:48:34

Re: Rady začátečníkům se stavbou a nastavením?

Příspěvekod Sakul » úte 27. pro 2016 12:59:23

Zdravím,
vůbec se za dotazy nemusíte omlouvat, jak se říká žádný učený z nebe nespadl. I já si prošel určitým vývojem a tak vím že to není nic jednoduchého, obvzláště pro lidi, kteří nemají velkou zkušenost s elektronikou a programováním. I když samotné programování při rozcházení vlastní konstrukce tiskárny není vysloveně nutné, pouze se ve fiwmware nastavují určité volby, tak aby správně ovládal danou tiskárnu. I z tohoto pohledu je použití firmware Repetier velice uživatelsky přívětivé, neb veškerá nastavení se mohou udělat na webové stránce pomocí zaklikávacích boxů a výběrů z rolovacích menu. Viz TENTO odkaz na konfigurátor. Zde si to můžete už předběžně projít, je to asi v 6ti krocích a uvidíte jak se v tom vyznáte. Samozřejmě zde je nutnost angličtiny (technické) jasná neb tento konfigurátor nikde v češtině asi nebude. S výhodou je možno již do tohoto konfigurátoru načíst i cizí nastavení a to si posléze upravit k obrazu svému.
Nyní k samotným dotazům na firmware Repetier:
1. Podpora Češtiny - ano tento firmware podporuje mnoho jazyků a to včetně Češtiny v základu. Jen je nutno ji v konfigurátoru navolit.
2. Použití indukčních koncových snímačů - ano i ty lze použít a lze použít takřka jakékoli NPN nebo PNP a spínací nebo rozpínací. Vše se dá ve firmware velmi jednoduše nastavovat. Ve webovém konfigurátoru je to karta MECHANICS a dole položka Endstops. Nicméně použití indukčních snímačů je dle mého názoru zbytečné a drahé. Bohatě stačí jakékoli mechanické. Jediné, kde záleží na přesné poloze je snímání Z osy, kvůli naprosto přesnému najetí trysky nad podložku při první vrstvě tisku. Ale i tam bohatě stačí mechanický spínač.
3. Použití snímače na kalibraci podložky - ano i toto firmware umí. Nicméně s tímto jsem nikdy nepracoval, takže zde nemohu nijak poradit. Ovšem dle mého názoru je tato funkce naprosto zbytečná a spíše kontraproduktivní. Tato funkce totiž vyžaduje naprosto precizně provedenou osu Z, a to minimálně s trapézovými šrouby a na matce s vymezenou vůlí. Samozřejmě použití pružných spojek, tak jak se na tiskárnách běžně pro osu Z používají je nemyslitelné a ideální je použití jako má Průša, že závitová tyč je součást hřídele motoru.
Celé je to náchylné právě kvůli tomu, že po zreferování osy Z běžně tato osa jezdí na obě strany (pokud je použit Autoleveling). Tedy nahoru i dolu. Při těchto pohybech se začnou projevovat vůle jak na matce šroubu, tak i na případných pružných spojkách (pokud není šroub uložen na pevno s vymezením jak axiálních tak radiálních vůlí).
Právě proto, pokud je na tiskárně použita obyčejná závitová tyč a není použit Autoleveling, tiskárna pouze Z osu zreferuje a poté se už pohybuje tato osa jen jedním směrem, čímž vlastně došlo při referování i k vymezení veškeré vůle na této ose.
Navíc použití funkce Autokalibrace podložky vyžaduje speciální podložku s měřícími body pro sondu a celkově tomu upravenou mechaniku celé tiskárny. Taktéž není možné tisknout dost dobře na sklo.
Já mám klasickou ruční kalibraci podložky v každém rohu. Tu jsem nastavil při stavbě tiskárny a dodnes jsem s tím nemusel hnout. Je to už asi půl roku. Pokud někdo píše, že se mu to stále rozlaďuje, není to tím, že by se rozlaďovala podložka, ale spíše celá tiskárna, což se projeví samozřejmě na podložce. Proto je nutné vše naprosto precizně sladit při stavbě, aby nic nemělo žádnou vůli, která se pak na celé konstrukci může různě stěhovat a promítat do podložky.
3D tiskárna je klasický CNC stroj a ten je jen tak kvalitní jak je kvalitní jeho konstrukce.
4. SSR relé a topení - Nevím přesně jak je na tom SSR relé s rychlostí spínání. Veškeré topení jak podložky, tak i trysky se provádí s PWM modulací. Nicméně například právě firmware repetier podporuje použití Relé pro spínání topení (je to položka: Temperature manager), ale nikdy jsem to nebádal a nemám žádnou zkušenost. Pravděpodobně to bude mít hodně velké přeběhy a asi bych to ani moc nedoporučoval.
5. Deska Ramps - Použití desky Arduino MEGA a desky Ramps je v současnosti nejlevnější řešení, kdy za 150Kč pořídíte desku MEGA a 120Kč desku Ramps + za 200Kč všechny drivery. Bohužel jak to tak bývá, to co je nejlevnější nemusí být nejlepší. No a tady to platí beze zbytku. Deska Ramps čínského provedení je otřes, ale s trochou šikovnosti se dá poupravit. Nutná je výměna minimálně pojistky pro ohřev podložky, ale doporučuje se vyměnit rovnou obě. Poté se hodí vyměnit i tranzistor pro spínání topení podložky, případně ten původní doplnit o menší chladič. Taktéž je vhodné vyměnit i svorkovnice. Tím v podstatě celá úprava končí. Viz například ZDE. Samozřejmě jde tato deska Ramps provozovat i tak jak je dodána původně, ale riziko její poruchy je o to větší. V takovém případě se doporučuje celou desku ofukovat ventilátorem, hlavně v místě s výkonovými součástkami.
6. Český manuál - Tak zde se obávám, že český manuál jak pro firmware, tak pro obslužné programy nebude. Ale jak jsem psal. Všechny dnes nejčastěji používané firmwary jsou v češtině (Marlin, Repetier). Navíc obslužný program pro tiskárnu do PC (Repetier Host) je také v češtině, takže zde problém není. Problém je a vždy bude pouze při konstrukci, kdy se bez nějaké té znalosti angličtiny dost dobře obejít nedá. Sice máme dnes už šikovné překladače "Google", ale ty mají s technickou angličtinou stále velký problém.
7. Osvětlení - Osvětlení mám použito klasicky pomocí bílých LED pásků. Takže stačí nastříhat vhodné délky a nalepit na rám a následně připojit na 12V. Lze připojit na přímo nebo přes vypínač, záleží jak se to komu hodí. Použít lze třeba TENTO pásek.

Jen takový nástin postupu stavby:
1. Mechanické provedení - To je samozřejmě nejdůležitější část. Chce to přesně si rozmyslet jak bude tiskárna sestavena, kde budou umístěny jaké komponenty, jak bude co velké. Zde je rozhodně dobré vyjít z nějaké již funkční konstrukce. Nesnažit se o zcela vlastní konstrukci, jež by byla atypická.
2. Elektronika - Také velmi důležitá položka. Hned na začátku už je třeba počítat se všemi možnostmi, které budeme od tiskárny chtít. Ve Vašem případě již tam nějaká představa je a myslím, že s tím nebude problém.
3. Volba Firmware - Ruku v ruce s elektronikou jde i použitý firmware, který to bude vše řídit. Zde asi doporučuji i s ohledem na pozdější použití laseru použít Repetier. Zde je nutno upozornit, že firmware bude nutné nakonfigurovat přesně na danou tiskárnu. Pokud se nejedná o ověřenou konstrukci (přesně její kopii) bude nastavení extrémně složité, a bez zkušeností pro mnohé nepřekonatelné. Z principu si lze své znalosti ověřit projitím všech položek ve webovém konfigurátoru Repetieru (viz odkaz výše). Pokud se v tom nevyznáte důrazně doporučuji od vlastní stavby upustit a spíše přejít k nějaké stavebnici, kterou si postavit a po získání dostatku zkušeností s tiskárnou je možno ji vylepšovat a jednou se třeba pustit do vlastní konstrukce.
4. Výpočty konstant - Samozřejmě je nutno pro danou tiskárnu spočítat některé mechanické věci, jako jsou převodové poměry, stoupání a tak dále. K tomu existují i webové konfigurátory, jako například TENTO. Opět pokud se v tom někdo moc neorientuje je vhodné sáhnout spíše po nějaké stavebnici, kde již budou tyto věci vyřešeny.
5. Sestavení - Sestavení tiskárny je tou nejednodušší částí. Hodně konstruktérů toto bez problému zvládne, ale pak začne troskotat na samotném zprovoznění.
6. Zprovoznění - Toto je nejtěžší část stavby. V této části je nutno zapojit veškeré znalosti a aplikovat je. Takže musíme tiskárnu donutit pohybovat motory a to tak že na správné strany, zapojit koncové spínače, tak aby správně fungovaly. Zde právě využijeme data z výpočtu konstant. Například pokud máme řemen T2 a řemenici s 20ti zuby musíme správně zadat počet kroků na 1mm. To je v tomto případě 160, za předpokladu, že máme krokový motor s úhlem kroku 1,8° (200 kroků na otáčku) a nastavení driveru je 32 mikrokroků (1/32) Přičemž mikrokroky nastavujeme na desce Ramps pro každý driver zvlášť. Zde je i nutno si dát pozor jaký používáme driver neb né každý podporuje 32 mikrokroků, což zjistíme z jeho datasheetu.
Pokud se už tiskárna pohybuje správně a vše dělá správně můžeme přejít k poslednímu kroku a tím je seřízení.
7. Seřízení tiskárny - Todle už je brnkačka, ale pro nezkušeného i tam může být noční můrou. Zde už jde jen o přesné sladění stolku do roviny, výšku tryska nad podložkou, správná příprava podložky no a samozřejmě vyladění ovládacího programu v PC a to hlavně pro generování g-code za pomoci nějakého sliceru. Toto je optimální opět v programu Repetier Host, kde je vše pohromadě. Pokud stavíme vlastní konstrukci bude toto vyladění na několik dní, pokud šlo o stavebnici bude k dispozici nějaký jakš takš odladěný profil ze kterého půjde vyjít, ale finální doladění bude i tak nutné.

Z toho co jsem dosud napsal (a to je jen hrubý nástin problematiky) je jasné, že stavba 3D tiskárny obzvláště vlastní konstrukce není nic jednoduchého a skrývá v sobě mnohá úskalí. Proto vždy zájemcům o stavbu doporučuji pokud nemají žádnou zkušenost se stavbou tiskárny a jejím provozem spíše vyjít z nějaké stavebnice, se kterou si i tak užijí mnoho hodin stavby a rozhodně to není jen o tom to smontovat a pak se domnívat, že to hned bude tisknout. Tak to ani náhodou. Ani stavebnice 3D tiskárny není pro každého a její sestavení vyžaduje určité znalosti jak v oboru mechaniky, tak elektroniky a různá fóra jsou plná nešťastných konstruktérů, kterým to nefunguje, protože přecenily své síly. Proto samotné stavbě by mělo předcházet důkladné studium problematiky.
INFO:
Sakul WORLD: http://www.sakul.cz/
Sakul Diskuse: http://www.forum.sakul.cz/

Možnost příspěvku (Donate):
PayPal: SakulRaider@seznam.cz
BU: 670100-2208863541/6210
BTC: 12JRVcmawzEPtgTd9SgC5ujDCGaUrgZ9vt
Uživatelský avatar
Sakul
Administrátor
Administrátor
 
Příspěvky: 816
Věk: 38
Registrován: úte 30. bře 2010 18:13:08

Re: Rady začátečníkům se stavbou a nastavením?

Příspěvekod cajda » čtv 29. pro 2016 1:07:28

Zdravím, moc, moc děkuji za vaši reakci. Vím, že to nebude jednoduché, ale mám rád takovéto výzvy. Ohledně indukčního snímače a auto kalibrace Z osy asi máte pravdu,tu bude opravdu lepší nepoužívat,protože nemám motory s integrovanou závitovkou. Nicméně zda bych indukční snímač chtěl použít(bez autokalibrace desky),protože ze zkušeností vím,že je přesnější než mikrospínač a jak píšete tak toto seřízení je důležité a také mám i tento snímač v šuplíku.Moc mě pomohla možnost si váš firmware nahrát do toho online konfigurátor a tím mě byly jasné další položky,které mě na začátku moc hlava nepobrala. Ono použití SSR mě napadla když jsme četl,že pár lidí využívá vyhřívanou podložku na 230V a ovládá ho právě SSR relátkem a tak mě napadlo jeho použití,ale s normální podložkou na 12V. Nicméně asi bude jednodušší přepájet ty věci na vstupu,ale jen otázka.Proč se výkonový tr. přehazuje jen u vyhřívané podložky a ne i u vyhřívání trysky? Podle všeho má oboje 40W pokud jsem dobře četl na forech. Děkuji za rady a přeji Vám vše nej v novém roce.
Uživatelský avatar
cajda
Chcíplotina
Chcíplotina
 
Příspěvky: 18
Registrován: pon 26. pro 2016 19:48:34

Re: Rady začátečníkům se stavbou a nastavením?

Příspěvekod Sakul » čtv 29. pro 2016 12:01:36

Zdravím,
opět vezmu odpovědi po bodech.
1. Použití indukčních snímačů - Takže jak jsem psal použití indukčních snímačů na koncové polohy je samozřejmě možné. Ale samozřejmě to má drobná ale. Nebudu zde rozebírat to, že je potřeba zabezpečit kovové snímací plochy, aby indukční snímač správně snímal. To že by byl indukční snímač přesnější než klasický mikrospínač, bych si dovolil pochybovat. U indukčního snímače to možná platí pokud je použit za ideálních podmínek. Ze zkušenosti vím, že to v praxi nikdy není. Nicméně tuto polemiku opustím a spíše se budu věnovat zapojení takového snímače do obvodu. Je jasné, že jeho zapojení vyžaduje napájení minimálně 12V a to získat z desky Ramps dost dobře nelze a je třeba to vytáhnout někde od zdroje. Případně jako jsem to udělal já z toho jediného konektoru, který je určen pro napájení ventilátoru chladiče hotendu. Z tohoto pohledu je použití mechanických koncáků jednodušší. Nepotřebují napájení a přímo se připojují do desky Ramps.
Samozřejmě pokud si s tím pohrajete je všechno možné.
2. Výkon topení - Běžné topné tělísko trysky mívá příkon 30-40W (většinou 40W). Toto dokážou i původní mosfety v Rampsu spínat. Nicméně podložka má příkon kolem 100-150W a s tím už může mít tento mosfet trochu problém. Proto se osazuje většinou nějaký s menším vnitřním odporem, aby se nehřál ani při takovéto zátěži a nepotřeboval přídavné chlazení. Ze stejného důvodu se mění i pojistky. Ty bývají většinou vratné a běhají na své horní hranici a snadno se pak stává, že vypínají. Proto se mění za klasické tavné. Pro ohřev desky se používá pojistka 15A (16A) a pro trysku 5A(6A). Velmi důležité je i propojení vyhřívané podložky drátem s dostatečným průřezem a dostatečnou izolací odolávající teplotě 200°C. Optimální průřez vodiče k desce je AWG14 až 12.
Pro zajímavost jsem změřil proud do podložky, když se začíná vytápět a teče mi tam 11A viz foto.
A ještě k té vyhřívané desce MK3, co je hliníková. Ač se možná zdá její použití ideální může u této desky nastat problém s jejím vytopením na dostatečnou teplotu. Tím že je hliníková bude sama sebe výborně chladit a sebemenší průvan jí bude extrémně vadit a to včetně toho, který bude produkovat stolek tím že se pohybuje. Může se pak snadno stát, že to s touto vyhřívanou podložkou nebude dost dobře fungovat. Ale to jsou jen takové dohady po pročtení několika fór, kde o tomto problému psali. Osobně jsem se s tím setkal i u mé tiskárny Rebel II s MK2B, kdy teď v zimních měsících je třeba pod nulou. Tiskárnu mám umístěnou poblíž okna, které zrovna dobře netěsní (viz má videa) a pokud je venku pod nulou, průvan od zavřeného okna ač ho sám nepozoruji stačí k tomu, aby se podložka nedokázala vytopit na 120°C, nebo jen velmi velmi obtížně. Z tohoto pohledu jsou na tom nesrovnatelně lépe uzavřené tiskárny.
Přílohy
Proud.jpg
Proud do podložky Rebela II při začátku vytápění.
INFO:
Sakul WORLD: http://www.sakul.cz/
Sakul Diskuse: http://www.forum.sakul.cz/

Možnost příspěvku (Donate):
PayPal: SakulRaider@seznam.cz
BU: 670100-2208863541/6210
BTC: 12JRVcmawzEPtgTd9SgC5ujDCGaUrgZ9vt
Uživatelský avatar
Sakul
Administrátor
Administrátor
 
Příspěvky: 816
Věk: 38
Registrován: úte 30. bře 2010 18:13:08

Re: Rady začátečníkům se stavbou a nastavením?

Příspěvekod cajda » čtv 29. pro 2016 14:07:14

Děkuji za další informace. Je pravda,že měřených 11A není 40W,to jsem asi popletl s výhřevem trysky a proto ten hloupý dotaz :-( .Vodiče mám připravené v silikonovém provedení o průřezu 2,5mm, to není problém.No to s deskou poznám až k tomu dojde. Už je objednaná a tak nezbude než otestovat. Včera přišla první várka komponentů z Číny,v pondělí si vyzvednu od kamaráda plastové výtisky a pomalu začnu skládat.Ještě jednou moc děkuji za další informace
Uživatelský avatar
cajda
Chcíplotina
Chcíplotina
 
Příspěvky: 18
Registrován: pon 26. pro 2016 19:48:34

Re: Rady začátečníkům se stavbou a nastavením?

Příspěvekod Kamil » ned 15. led 2017 20:46:40

cajda - nevím, zda je to pro Vás ještě aktuální, ale z mých zkušeností s elektronikou z Číny, bych bral produkty od firem jako je keyestudio nebo RobotDyn, protože jejich kvalita je zcela někde jinde jak u standardních noname čínských výrobců. RobotDyn není sice tak dobrý jako keyestudio, ale stále na hony daleko před ostatními. Z mých zkušeností s deskami a moduly, co od nich mám, jejich provedení, včetně pájení, zcela odpovídá tomu, co mají na fotkách a není to nijak přikrášleno.

K čidlům - pokud nechcete mechanické, nebylo by lepší jak indukční použít optické?
Uživatelský avatar
Kamil
Chcíplotina
Chcíplotina
 
Příspěvky: 11
Registrován: ned 15. led 2017 18:10:53

Re: Rady začátečníkům se stavbou a nastavením?

Příspěvekod cajda » ned 15. led 2017 21:27:28

Kamil - aktuální to momentálně již není,protože mám již vše objednáno a tak 50% věcí už je doma. Arduino jako takové mám již doma a zpracování vypadá dost dobře, testovací připojení k PC proběhlo na první pokus a RAMPS je dle pošty někde v Praze. Nicméně děkuji za zkušenosti a na uvedené stránky se určitě podívám.
Jinak ohledně čidel. Indukční zvažuji proto, že s nima mám ze zaměstnání dobré zkušenosti a také se nějaké kousky povalují v šupleti. Naopak optické jednak nemám žádné volné,ale hlavně s nima mám špatné zkušenosti vzhledem k prachu, ale hlavně s odlesky světla/slunce a také nutnost případné proti "součástky" ,která bude onu závoru přerušovat. Nicméně všechny ind. snímače co mám doma začínají s napájecím napětím až na 10V a z desky leze 5V a tak možná nakonec namontuji mechanické abych nemusel napájení snímače a následné IN napětí do desky řešit. Ten indukční snímač případně zvažuji jen na osu Z jako to má Průša, protože mám Al MK3 desku i když bych nepoužívat jeho autoleveling, ale mám na něho připravený otvor v držáku vedle HotEndu.
Uživatelský avatar
cajda
Chcíplotina
Chcíplotina
 
Příspěvky: 18
Registrován: pon 26. pro 2016 19:48:34

Re: Rady začátečníkům se stavbou a nastavením?

Příspěvekod Joskapilot » čtv 27. črc 2017 18:52:10

Ahoj
Tak už testuji zatím s ABS ,a ladím rychlosti,teploty a dle prvních zkušeností je potřeba ve Slic3ru udělat pro každy tvar tisknutého modelu jiné nastavení.
Když tisknu něco co je objemné tak to jde dobře s nastavením např.č1,ale pokud pak tisknu holce "aifelovku" kde je drobná konctrukční příhradovina o síle 0,9mm tak stejné nastavení nedělá dobrotu a když už se tiskla pouze špice, tak bez chlazení modelu "pusou-foukáním" by ze špice byla pouze hrouda plastu.
1)Nemýlím se a opravdu si toto musí člověk pokus/omyl odzkoušet ?Nebo je někde chyba v nastavování Slic3ru?
2)Je nutné ofukování modelu dalším větráčkem ,který ale chladí i desku ? Uvažuji navrhnout a nakreslit deflektor co by foukal úzkým otvorem směrem těsně pod trysku ,ale nejsem si jistý výsledkem, máte s tímto někdo zkušenost? A co s regulací otáček ,mám to dát natvrdo ,nebo přes regulátor ,kde si nastavým otáčky dle modelu manuálně, popřípadě to mám napojit na Ramps 1,4 ?Ještě mě napadá v případě zapojení větráčku na Ramps 1,4 + Mosfet , dalo by se do G-codu vložit například u špičatého objektu vložit spouštěcí kod ke konci G-kodu editací a hodnotu otáček tohoto externího ventylátoru(0-255)?

Nerad bych vymýšlel vymyšlené :-)
Dík za rady
Uživatelský avatar
Joskapilot
Začátečník
Začátečník
 
Příspěvky: 74
Registrován: čtv 06. črc 2017 11:03:07

Re: Rady začátečníkům se stavbou a nastavením?

Příspěvekod Sakul » čtv 27. črc 2017 23:10:27

Tak co se týká chlazení výtisku, tak to je standard. Sice se to třeba pro ABS až tolik nepoužívá, ale pro titěrné výtisky (viz ta Eiffelovka) je dobré ofuk nějaký zapnout. Slicer samozřejmě umí dle analýzy modelu zapnout a nastavit patřičné táčky pro ventilátor ofuku. Jen pro ABS asi bude třeba si s tímto nastavením pohrát.
Na netu se nechají stáhnout různé modely ofuků výtisku a to od jednoduchých co používá Rebel II, jen obyč větrák co fouká jak na výtisk, tak na trysku a podložku, což není vůbec dobré. Tak třeba už vymakané chlazení, které fouká čistě jen na výtisk a nikam jinam.

Jinak tento ventilátor chlazení výtisku se většinou připojuje místo druhého extruderu na Rampsu (D9). Samozřejmě to musí být nastaveno ve firmware a dále definováno chlazení ve sliceru.
INFO:
Sakul WORLD: http://www.sakul.cz/
Sakul Diskuse: http://www.forum.sakul.cz/

Možnost příspěvku (Donate):
PayPal: SakulRaider@seznam.cz
BU: 670100-2208863541/6210
BTC: 12JRVcmawzEPtgTd9SgC5ujDCGaUrgZ9vt
Uživatelský avatar
Sakul
Administrátor
Administrátor
 
Příspěvky: 816
Věk: 38
Registrován: úte 30. bře 2010 18:13:08

Re: Rady začátečníkům se stavbou a nastavením?

Příspěvekod Joskapilot » čtv 27. črc 2017 23:22:30

Sakul píše:Tak co se týká chlazení výtisku, tak to je standard. Sice se to třeba pro ABS až tolik nepoužívá, ale pro titěrné výtisky (viz ta Eiffelovka) je dobré ofuk nějaký zapnout. Slicer samozřejmě umí dle analýzy modelu zapnout a nastavit patřičné táčky pro ventilátor ofuku. Jen pro ABS asi bude třeba si s tímto nastavením pohrát.
Na netu se nechají stáhnout různé modely ofuků výtisku a to od jednoduchých co používá Rebel II, jen obyč větrák co fouká jak na výtisk, tak na trysku a podložku, což není vůbec dobré. Tak třeba už vymakané chlazení, které fouká čistě jen na výtisk a nikam jinam.

Jinak tento ventilátor chlazení výtisku se většinou připojuje místo druhého extruderu na Rampsu (D9). Samozřejmě to musí být nastaveno ve firmware a dále definováno chlazení ve sliceru.


Aha tak tady mám chybu , já tam zapojil ten větráček co fouká na žebra extruderu , jak to tedy má být ?(co si pamatuji tak větráček během tisku měnil otáčky , v repetieru mám tvoje nastavení krom displeje a endstop)
Tady jsem našel pěkné deflektory na oba větráčky https://www.thingiverse.com/thing:1936108, ale asi se budu jen ispirovat a nakreslím si je na míru.
Uživatelský avatar
Joskapilot
Začátečník
Začátečník
 
Příspěvky: 74
Registrován: čtv 06. črc 2017 11:03:07

Re: Rady začátečníkům se stavbou a nastavením?

Příspěvekod Sakul » pát 28. črc 2017 0:10:46

Větrák co fouká na chladič extruderu se většinou dává na přímo a běží furt po zapnutí tiskárny. V lepším případě se to dělá tak, že se připojí přes výkonovou elektroniku na nějaký volný port elektroniky a ve firmware se nastaví, aby se zapínal jen pokud topí tryska a pokud teplota trysky klesne pod nastavenou teplotu (většinou 50°C), tak se vypne. Blíže jsem to již v jenom tématu popisoval jak to mám udělané já na mé tiskárně ZDE
No a pak se používá druhý ventilátor pro chlazení výtisku na rampsu většinou připojený do výstupu pro druhou trysku (jak jsem psal minule).
INFO:
Sakul WORLD: http://www.sakul.cz/
Sakul Diskuse: http://www.forum.sakul.cz/

Možnost příspěvku (Donate):
PayPal: SakulRaider@seznam.cz
BU: 670100-2208863541/6210
BTC: 12JRVcmawzEPtgTd9SgC5ujDCGaUrgZ9vt
Uživatelský avatar
Sakul
Administrátor
Administrátor
 
Příspěvky: 816
Věk: 38
Registrován: úte 30. bře 2010 18:13:08

Re: Rady začátečníkům se stavbou a nastavením?

Příspěvekod Joskapilot » pát 28. črc 2017 0:43:13

Sakul píše:Větrák co fouká na chladič extruderu se většinou dává na přímo a běží furt po zapnutí tiskárny. V lepším případě se to dělá tak, že se připojí přes výkonovou elektroniku na nějaký volný port elektroniky a ve firmware se nastaví, aby se zapínal jen pokud topí tryska a pokud teplota trysky klesne pod nastavenou teplotu (většinou 50°C), tak se vypne. Blíže jsem to již v jenom tématu popisoval jak to mám udělané já na mé tiskárně ZDE
No a pak se používá druhý ventilátor pro chlazení výtisku na rampsu většinou připojený do výstupu pro druhou trysku (jak jsem psal minule).


Už na to koukám dík, zatím to tedy napojím na 24V od zdroje ,ale tvoje zapojení je na 12 V , nepůjde použít toto? http://www.ebay.com.au/itm/5pcs-0-24V-Top-Mosfet-Button-IRF520-MOS-Driver-Module-Control-Board-for-Arduino-/302390702378?rsta=en_CZ(en_AE)&cnac=CZ&mail=sys&e=op&unp_tpcid=email-receipt-auction-payment&ppid=PPX000608&calf=84247dbe4c856&calc=84247dbe4c856&pgrp=main:email&unptid=a66b8226-731b-11e7-b8ee-101f7436f90c&mchn=em&t=&s=ci&page=main:email&cal=84247dbe4c856&cust=7MS53229G7570152Y
Píšou až 24V ,ale není to jen zapnout vypnout ,koukám že to zapojují jako servo +,-,s to by mohlo jit pak nastavit i otáčky jestli se nepletu?

Tady jsem ještě něco našel přímo na Rebel 2 foru http://www.rebelove.org/viewtopic.php?f=11&t=560
Uživatelský avatar
Joskapilot
Začátečník
Začátečník
 
Příspěvky: 74
Registrován: čtv 06. črc 2017 11:03:07

Re: Rady začátečníkům se stavbou a nastavením?

Příspěvekod Sakul » pát 28. črc 2017 7:55:16

Ano toto všechno jde použít, včetně toho mého (není tam uvedeno napětí, ale lze to použít někde do 40V podle tipu použitého tranzistoru).
INFO:
Sakul WORLD: http://www.sakul.cz/
Sakul Diskuse: http://www.forum.sakul.cz/

Možnost příspěvku (Donate):
PayPal: SakulRaider@seznam.cz
BU: 670100-2208863541/6210
BTC: 12JRVcmawzEPtgTd9SgC5ujDCGaUrgZ9vt
Uživatelský avatar
Sakul
Administrátor
Administrátor
 
Příspěvky: 816
Věk: 38
Registrován: úte 30. bře 2010 18:13:08

Re: Rady začátečníkům se stavbou a nastavením?

Příspěvekod Joskapilot » pon 31. črc 2017 22:54:24

;) Tak jsem udělal už asi 4 verze deflektoru pro větráček řízeného chlazení modelu. První verze ofukovala mimo model i topítko extruderu a Repetier reagoval tak že když klesla náhle teplota extruderu , tak prostě odpojil-vypnul při tisku extruder od napájení . Pak jsem udělal verzi č.2 ta zase ofukovala příliš desku a Repetier odpojil-vypnul pro jistotu i extruder krom desky.
Pak byla 3 verze , ta se my zas nepovedla vymodelovat tak aby se tiskla korektně a proto už mám verzi č.4. tu nakonec vyzkouším až při tisku další "Aifelovky", protože pro ABS jak máš i ve videu je lepší ho vypnout.
Při tomto "ladění" jsem táké došel k názoru že tento podavač filamentu je stejný co jsem kupoval na ebay (https://www.vsepro3dtisk.cz/p/kovovy-extruder) bohužel ty jejich počty na krok/mm dle mě nesouhlasí .
Píšou "Efektivní průměr" 10mm ,ale přitom mají průměr ozubení 11mm. Zde mají návod-vzorec výpočtu https://www.vsepro3dtisk.cz/s/vypocet-krokovani bohužel dle mě je sice vzorec dobře ,ale ten "Efektivní průměr" je dle mě "blbost.
Pokud se přeci pomocí tohoto ozubení tlačí filament o pruměru 1,75mm tak při průměru vnějšku ozubení 11mm s musí k průměru ozubení 11mm přičíst průměr filamentu (lépe řečeno dvě polovyny) a odečíst předpokládaný zářez do filamentu .
Tímto jsem se dostal na 165,49m.kroků na 1 mm a ne na jejich 203,7m.kroků na 1mm. Když jsem toto zadal do Rebela II tak začal krásně tisknout s pravidelnou strukturou .
Pokud kecám opravte mě, jen jsem to sem chtěl napsat dokud začínám a vnímám chyby naživo . Snad to pomůže a hlavně ušetří několik hodin času ostatním začínajícím.

Edit:Ještě to radši znovu rozložím: počítá se kolik micro kroků je potřeba k posunu filamentu o jeden milimetr a to směrem od cívky filamentu ,to že se roztavý filament tiskne např. tryskou o průměru 0.4mm(a tím se jakoby prodlouží) si dopočítá program na G-kode sám, vy tam jen v nastavení musíte zadat průměr trysky.Takže ke konkrétnímu podavači(extruderu) pokud máte motor se 200kroky na otáčku a driver např.8825 s nastaveným microkroky 1/32 pak na jednu otáčku vychází 200x32=6400microkroků na jednu otáčku a to musíte vydělit vypočítaným obvodem(obvod kruhu = Pi x průměr kruhu) ,ale pozor tím že se kolem ozubení vine filament tak musíte přičíst průměr filamentu aby jste docílili řekněme roztečné-středové kružnici co opisuje filament.
To není vše , také musíte počítat s tím že se ozubení do filamentu "zakousne" aby mohlo mít o co se opřít při záběru. Toto zase musíte odečíst .Příklad :ozubení má průměr 10,96mm/předpokládaný zářez do filamentu 0,2mm(na poloměru roztečné kružnice) tedy 0,4mm na průměru ,filament používáme o průměru 1,75mm,Pi=3,14-nebo přesné co vám uvede kalkulačka :Výpočet: (200x32) / ((10,96-0,4+1,75)x3,14)=165,49 microkroků na 1mm. U rozdílně tvrdého filamentu se určitě mění i hlobka zářezu ozubení do filamentu ,taskže by se asi hodilo nastavit před tiskem i tuto položku do tiskárny, pro ty co tisknou pouze jeden druh to bude jednoduší.Moje výpočty se zatím drží ABS .U měkšího filamentu bude zářez ozubení do filamentu asi větší.Jen odhaduji že firma vsepro3Dtisk.cz předpokládá zářez ozubení je 0,5mm a proto udávají E.průměr o milimetr méně, ale zapomínají přičíst poloměr filamentu kde na průměru to dělá dvounásobek , tedy proto do výpočtu zadávám 1,75mm.
Uživatelský avatar
Joskapilot
Začátečník
Začátečník
 
Příspěvky: 74
Registrován: čtv 06. črc 2017 11:03:07

Re: Rady začátečníkům se stavbou a nastavením?

Příspěvekod Sakul » úte 01. srp 2017 15:29:48

Tak já přikládám tabulku, do které jde vše zadat a vyflusne Vám to počty kroků.
Já osobně jsem s průměrem filamentu nikdy nekalkuloval a při poslední stavbě tiskárny jsem zadal to co vypadlo z toho excelu a dávka byla naprosto přesně. Mám pocit, že tam mám také toto kolečko 11mm. Já tedy zadal těch 11mm.
Ono to nemusí být zas tak přesně neb do dokonalosti se to dá doladit v softu.
Ale rozhodně díky za postřehy, určitě se bude někomu hodit.
Přílohy
Výpočet krokování.zip
Veškeré potřebné výpočty
(8 KiB) 96 krát
INFO:
Sakul WORLD: http://www.sakul.cz/
Sakul Diskuse: http://www.forum.sakul.cz/

Možnost příspěvku (Donate):
PayPal: SakulRaider@seznam.cz
BU: 670100-2208863541/6210
BTC: 12JRVcmawzEPtgTd9SgC5ujDCGaUrgZ9vt
Uživatelský avatar
Sakul
Administrátor
Administrátor
 
Příspěvky: 816
Věk: 38
Registrován: úte 30. bře 2010 18:13:08

Re: Rady začátečníkům se stavbou a nastavením?

Příspěvekod Joskapilot » úte 01. srp 2017 16:11:52

Koukám že se v té tabulce také neřeší roztečná-středová kružnice, ale vychází lepší výsledek než když zadáš ten "efektivní průměr co tam měli oni" ,já to udělal a při druhém tisku se to při přejezdu zadrhlo o to co vyteklo navíc a hned byla osa X o 10mm jinde jak to ztratilo kroky :(
Zkouším ted krom dobře nastavených kroků filamentu to zvedání osy Z při přejezdech a vypadá to že u toho zůstanu, sice tam vůly na trapézách mám ,ale jak je to celé z duralu, tak ta váha to hned vrátí dolu a vůle se vymezí.
Asi by byly lepší kuličkové šrouby, ale ta cena a taky se dělají tuším až od 5mm stoupání a to abys tam dával převod od motorů, to by nebylo ono.
Také jsem řešil to že mám tiskárnu dál od lidí v malé místnůsce a kontrola jak to maká a jestli se to náhodou neodlepilo znamenala běhání na delší trať. Nakonec mě pomohly staré video chuvičky , ta s monitorem má i video výstup tak jsem to vrazil do televize a můžu být doma v klidu a jen si občas přepnu telku na tiskárnu. :)
Uživatelský avatar
Joskapilot
Začátečník
Začátečník
 
Příspěvky: 74
Registrován: čtv 06. črc 2017 11:03:07

Re: Rady začátečníkům se stavbou a nastavením?

Příspěvekod Sakul » úte 01. srp 2017 16:38:01

Co se týká vzdáleného dohledu používám malé kamerky od Dlinku
Má noční vidění, připojit se dá přes WIFI nebo kabelem a živý přenos je dostupný jak ve webovém prohlížeči tak i na telefonu a to vše bez nutnosti jakéhokoli nastavování domácí sítě a veřejných IP adres. Za ty peníze naprostá bomba.
INFO:
Sakul WORLD: http://www.sakul.cz/
Sakul Diskuse: http://www.forum.sakul.cz/

Možnost příspěvku (Donate):
PayPal: SakulRaider@seznam.cz
BU: 670100-2208863541/6210
BTC: 12JRVcmawzEPtgTd9SgC5ujDCGaUrgZ9vt
Uživatelský avatar
Sakul
Administrátor
Administrátor
 
Příspěvky: 816
Věk: 38
Registrován: úte 30. bře 2010 18:13:08

Re: Rady začátečníkům se stavbou a nastavením?

Příspěvekod Joskapilot » stř 09. srp 2017 20:45:07

Ahoj
Tak už řeším trochu problém při použití PLA kde při delším tisku při rychlejších přejezdech občas motor extruderu stratí pár kroků, jako když neutáhne filament , motor se nepodklouzne ,ale zacuká naprázdno, dělá to jen minimálně, ale dělá.
Na netu jsem našel že ten podavač co používám mají přímo na šroubení bez chladiče: http://www.ebay.com/itm/MK8-Extruder-Kit-for-3D-Printer-Part-Makerbot-Prusa-i3-Extrusion-Head-Extruder-/122258069574?hash=item1c77261846:g:llwAAOSw44BYR6Q3
Já jsem tam chladič dal a to tak že jsem konec co má běžně tvar "T" osoustružil na pr.6mm a udělal na něm závit a následně ten závit drží jak podavač, tak konzoly co drží na vozíku "X" celí extruder.
Neřešili jste někdo podobný problém ?
Napadá mě zatím jen řešení bud jiný podavač co má převod od motoru do síly, nebo sehnat ozubení co má drážky do oblouku a hlavně s menším průměrem než mích 11mm, tím se docílí táké větší síly od motoru při zachování dostatečné plochy co bude tlačit filament.
Uživatelský avatar
Joskapilot
Začátečník
Začátečník
 
Příspěvky: 74
Registrován: čtv 06. črc 2017 11:03:07

Re: Rady začátečníkům se stavbou a nastavením?

Příspěvekod Sakul » čtv 10. srp 2017 0:16:22

To že extruder neutáhne podávání filamentu může svědčit o nějakém problému.
S tímto extruderem jsem stavěl minulou tiskárnu a ta to dělala také. Nicméně vím proč. Pokud se tiskl nějaký model, kde byla 100% výplň (třeba jen část objektu - nikdo asi 100% netiskne, jen tam co to takto naslicuje slicer) a nebylo precizně odladěné množství plastu, tryska se přicpala a motor to neutáhl a tak přeskočilo krokování. Možností je přidat na motoru, aby měl větší sílu, ale v tomto případě by to bylo na škodu, pač by to tam začal rvát a buď by to přetlačil a nebo né a začal by brousit filament. Případně by si filament našel cestu jinudy ven z trysky a to také není dobré. Takže jsem to neřešil. Stávalo se to jen výjimečně a toto byla taková ochrana trysky.
Ale samozřejmě může být více příčin pro tento problém. Mě se třeba stalo, že se mi ucpala tryska a byla to konečná. Až když jsem ji vyměnil začlo to zase tisknout. Může být i vadná (spálená) ta plastová trubička. Může to i špatně chladit a nebo špatný filament.
Proto bych spíše hledal příčinu proč se to děje a kdy a tu odstranil. Zvětšování síly motoru je jen dočasné řešení a může ve finále vést k mnohem větším problémům. Jak říká NASA: "Pozor na normalizaci odchylky".
INFO:
Sakul WORLD: http://www.sakul.cz/
Sakul Diskuse: http://www.forum.sakul.cz/

Možnost příspěvku (Donate):
PayPal: SakulRaider@seznam.cz
BU: 670100-2208863541/6210
BTC: 12JRVcmawzEPtgTd9SgC5ujDCGaUrgZ9vt
Uživatelský avatar
Sakul
Administrátor
Administrátor
 
Příspěvky: 816
Věk: 38
Registrován: úte 30. bře 2010 18:13:08

Re: Rady začátečníkům se stavbou a nastavením?

Příspěvekod Joskapilot » čtv 10. srp 2017 20:04:19

Sakul píše:To že extruder neutáhne podávání filamentu může svědčit o nějakém problému.
S tímto extruderem jsem stavěl minulou tiskárnu a ta to dělala také. Nicméně vím proč. Pokud se tiskl nějaký model, kde byla 100% výplň (třeba jen část objektu - nikdo asi 100% netiskne, jen tam co to takto naslicuje slicer) a nebylo precizně odladěné množství plastu, tryska se přicpala a motor to neutáhl a tak přeskočilo krokování. Možností je přidat na motoru, aby měl větší sílu, ale v tomto případě by to bylo na škodu, pač by to tam začal rvát a buď by to přetlačil a nebo né a začal by brousit filament. Případně by si filament našel cestu jinudy ven z trysky a to také není dobré. Takže jsem to neřešil. Stávalo se to jen výjimečně a toto byla taková ochrana trysky.
Ale samozřejmě může být více příčin pro tento problém. Mě se třeba stalo, že se mi ucpala tryska a byla to konečná. Až když jsem ji vyměnil začlo to zase tisknout. Může být i vadná (spálená) ta plastová trubička. Může to i špatně chladit a nebo špatný filament.
Proto bych spíše hledal příčinu proč se to děje a kdy a tu odstranil. Zvětšování síly motoru je jen dočasné řešení a může ve finále vést k mnohem větším problémům. Jak říká NASA: "Pozor na normalizaci odchylky".


Díky, zkusil jsem ještě změřit driver motoru a zjistil že jsem při prvotním ladění zapoměl na tento driver když jsem k vůli ztrátě kroků přidával motorům na osách z 0,15V na 0,23V na trymu(při 24V) ,ale i ta teflonová trubička možná nebude už 100% když jsem několikrát tisknul s prohozeným zapojením ofuku modelu a ofuku chladiče extruderu. Ještě jsem si dnes udělal držáček z duralu pro "hodinky"-ručičkový indikátor s měřením po 0,01mm a znovu rovnal desku, nebo spíše rozhozené motorky osy Z kde jsem měl jednu stranu o 0,3mm jinde. Mám do rezervy ještě jeden podavač , tak ho zkusím předělat na to ozubení s tvarem filamentu a menším průměrem .Koukám že tam co mají převod dávají nějaký menší motorek (kratší) asi pro hmotnost , to asi ještě také zvážím.
Nevíš jestli by také ose Z pomohlo namotat kabel na toroidní feritoví filtr, mám to dost nastavené a kabel od motoru k Rampsu je asi 1m dlouhý.
Ještě jednou dík za rady.
Uživatelský avatar
Joskapilot
Začátečník
Začátečník
 
Příspěvky: 74
Registrován: čtv 06. črc 2017 11:03:07

Re: Rady začátečníkům se stavbou a nastavením?

Příspěvekod Sakul » pát 11. srp 2017 1:24:06

Podle mě je odrušení na motory zcela zbytečné, to už by bylo lepší navlíknout nějaký odrušovací ferit na kabel k displeji a SD kartě. Tam by to mělo smysl.
INFO:
Sakul WORLD: http://www.sakul.cz/
Sakul Diskuse: http://www.forum.sakul.cz/

Možnost příspěvku (Donate):
PayPal: SakulRaider@seznam.cz
BU: 670100-2208863541/6210
BTC: 12JRVcmawzEPtgTd9SgC5ujDCGaUrgZ9vt
Uživatelský avatar
Sakul
Administrátor
Administrátor
 
Příspěvky: 816
Věk: 38
Registrován: úte 30. bře 2010 18:13:08

Další

Zpět na 3D Tisk


  • Advertisement

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron