Lekce první:
Za dobu co vedu web DXTre3D Editor (dříve - Sakul Raider), který se zabívá tvorbou amatérských levelů jsem již radil většině začátečníků. Někteří to časem vzdali, ale někteří vydželi až doteď a vytvářejí zajímavá díla. To samozřejmě zase láká další zájemce, kteří by také chtěli vytvářet své vlastní levely. Bohužel je tu zásadní problém, který já osobně vidím v počítačové gramotnosti. Proto také velké množství začátečníků odpadá. Ono totiž tvorba levelů není jen o tom naučit se ovládat editor. To je pouze základ, který Vám bohužel k vytvoření dobrého levelu nebude nikdy stačit. Dobrý autor musí zvládnout mnohem výce. A právě o tom co je potřeba zvládnout a hlavně jak bych se chtěl zaměřit v tomto článku.
1. Počítačová gramotnost
Tak toto je podle mne hlavní kámen úrazu. Je to asi jako kdyby si někdo usmyslel, že napíše knihu, ale ejhle zjistí, že vlastně neumí číst a psát. Podobně mi to připadá, když se bavím s nějakým začátečníkem na poli tvorby levelu. Jak už jsem psal, znalost editoru nestačí a je nutné mít znalost editoru něčím podepřenou. Ideálně pak znalostí práce na PC. Bohužel nevystačíte s průměrnou znalostí práce na PC, ale budete muset jít mnohem hloub. O tomto píšu všude i v návodu vždy hned ze začátku. Začátečníci v tomto oboru mají však tendenci své síly a hlavně znalosti přeceňovat. Celé se to však projeví velmi záhy a většinou pouze v drobnostech. Například mají problém zprovoznit editor nebo nějaký amatérský level. To se prostě začínajícímu autorovi nemůže ani ve snu stát.
Kdysi jsem trochu bádal co se dnes učí ve škole o počítačích. Dodnes v tom nemám zcela jasno. Když jsem se některého žáka zeptal jestli ví z jakých komponent se počítač skládá dostával jsem zajímavé odpovědi mezi kterými byli i takové: To nás neučili mi bereme zrovna World. Tak to je podle mne naprosto špatně.
Bohužel tady nastala následující chyba. S nástupem počítačů se jaksi zapomělo zavést ve školách hodiny věnující se této tématice. Problém byl zřejmý. Počítačová učebna je i dnes jednou z nejdražších na celé škole. Další problém byl a je nedostatek kvalifikovaných učitelů. Celé to vyvrcholilo tím, že žáci kterým je dnes kolem 25-30 let ví o PC buď hodně nebo vůbec nic. U těch co nevědí nic je na vině škola pač se tam o počítačích nic neučilo. Ti co vědí hodně, měli štěstí protože na škole měli nějakého dobrého učitele(ku), kteří jim daly základ a v momentě, kdy se stali PC běžně dostupné se v tom již tak netopili. Dříve se totiž považovalo za základ vědět z čeho se vlastně ta zázračná a drahá krabička skládá. Teprve na základě hardware bylo možné pokročit dále k uživatelskému rozhraní a tím k software. No není se čemu divit. Operační systém se používal MS-DOS nebo Win3.11, což byla vlastně grafická nadstavba dosu. Po zapnutí PC a jeho nastartování se rozblikal vlevo nahoře kurzor na jinak černé obrazovce a uživatel mohl začít pracovat. Ruku na srdce, kdo zvás by dnes věděl jak spustit nějaký program na takovémto PC ? Ti ze staré školy možná, protože si ještě tyto doby pamatují. Dnes je takováto situace brána jako porucha PC a šupem sním do servisu, kde si samozřejmě mnou ruce: Zase jeden natvrdlý uživatel, tak ho trochu podojíme.
Jak šla doba i do škol se konečně hodiny o počítačích vměstnaly. Ale už to nejsou hodiny o počítačích, ale pouze o práci na nich v prostředí Windows. Takže dnes se na škole učí jak pracovat s textovým edirorem pracujícím s formátem DOC (jestlipak víte jakej to je ?) nebo tabulkovím editorem XLS. Ti zvás, kteří nevědí o čem je řeč nyní už nemusí číst dál, protože nikdy kvalitní level nevytvoří a je lhostejné co si myslí že znají.
Celkem by mne zajímalo, jestli někde učí jak si nainstalovat operační systém na svůj počítač. Pokud toto neumíte zase budete mít velké problémy. Né proto, že neumíte nainstalovat systém, ale proto, že ho nedokážete nastavit tak, aby Vám v něm správně fungoval editor a další potřebné programy. Nyní se dostáváme k prvnímu testu, který prověří Vaši způsobilost a počítačovou gramotnost se zaměřením na tvorbu amatérských levelů do hry Tomb Raider.
Na všechny otázky musíte znát odpovědi přímo z hlavy, bez toho, aby jste si nyní něco někde dohledávali a zjišťovali. Nejsou zde žádné odpovědi ty totiž musíte znát Vy a je pouze na Vašem svědomí jak si tento test vyhodnotíte. Podvádět nemá smysl, protože by jste podváděli sami sebe.
1. Na jakých verzích operačního systému je možné spustit DXTre3D ?
2. Jaká je minimální verze DirecX, pro chod DXTre3D ?
3. Jaké je minimální rozlišení obrazovky pro úspěšné spuštění DXTre3D ?
4. Kolik potřebuje DXTre3D VGA RAM pro korektní funkci ?
5. Kolik potřebuje DXTre3D RAM pro korektní funkci ?
6. Lze spustit DXTre3D na AMD procesoru ?
7. V jakém programu budete spouštět soubor ahoj.doc ?
8. V jakém programu budete spouštět soubor ahoj.xls ?
9. V jakém programu budete spouštět soubor ahoj.txt ?
10. V jakém prostředí budete spouštět ahoj.exe ?
11. Jak zjistíte co je obsahem souboru ahoj.bat ?
12. Jak zjistíte co je obsahem souboru ahoj.rar a co pro toto zjištění budete potřebovat za program(y) ?
13. Pokud potřebujete pomocí mailu (provozovatel seznam.cz) někomu odeslat soubor o velikosti 100MB, jak to uděláte ?
14. Jaký je zásadní rozdíl mezi souborem ahoj.jpg a ahoj. bmp ?
15. V jakém programu můžete například provádět editace souboru ahoj. bmp ?
16. Co je obsahem souboru ahoj. tga ?
17. Jak zjistíte kolik má počítač v internetové kavárně operační paměti ?
18. Jak zjistíte jaký má takt procesoru a počet jader počítač v internetové kavárně ?
19. Co přijde zastrčit do Fialové PS2 zásuvky počítače ?
20. Jak poznáte, že má počítač integrovanou VGA bez toho, aby jste ho rozebrali nebo zapli ?
Je to jen pár otázek, naprosto primitivních a pokud to s tvorbou levelů v editoru DXTre3D myslíte vážně měli by jste znát odpovědi na všechny otázky. Pokud se náhodou stalo, že třebas neznáte odpověď dejme tomu na 3 otázky, může se to stát, nikdo nemůže znát všechno, ale značí to možnost, že Vaše znalost nebude asi tak vysoká jak jste si asi mysleli.
Pokud neznáte odpověď do šesti otázek je třeba se vážně zamyslet nad tím jestli to bude mít smysl a hlavně jestli bude chuť a výdrž učit se spoustu nových věcí. Je nutné se začít trochu výce věnovat počítačům i v oblasti, ve které jste neznali odpovědi.
Pokud neznáte odpověď na výce jak 6 otázek je vysoká pravděpodobnost, že nikdy nesplodíte kvalitní level, ba si dokonce dokážu představit, že nezvládnete vytvořit vůbec žádný level bez cizí pomoci. V tento moment doporučuji studium editoru a tvorby levelů odložit a začít se věnovat nedostatkům, které tyto otázky odhalili.
Bohužel to, že si vyhledáte odpověď na otázku, kterou jste neznali při prvním projití již nemá efekt. A i když pak vlastně znáte odpovědi na všechny otázky, bohužel to nikdy nebude stačit. Jde totiž o zjištění všeobecné znalosti, která chybí a je potřeba při tvorbě levelů. Samotná konkrétní otázka a znalost její odpovědi tak nemá v globálním měřítku žádnou váhu. A tak logicky ani znalost nebo neznalost všech otázek nemusí v závěru vůbec nic o počítačové gramotnosti odhalit. Takovíto test by musel obsahovat výce jak 100 otázek a ani tak by nebyl na 100% průkazný avšak jisté závěry by zněho byly vyvoditelné.
Tímto jsme probrali jakous, takous přípravu na samotnou tvorbu v programu DXTre3D. Je to první krok, který je ze všech nejdůležitější a v 90% je opomíjen a zcela ignorován což vede k pozdějšímu sklamání začínajících autorů. Opomíjeno je to nejspíše proto, že to se samotnou tvorbou nemá zcela jasnou a přímou souvislost. Nicméně pokud se do tvorby i přesto pustíte začnete velmi záhy pociťovat jisté nedostatky, které se snažíme sice maximálně kompenzovat zde ve fóru. Ale je to těžké pokud jsou právě tyto znalosti mizivé autor se zasekává na naprostých maličkostech a nemůže využívat dřívější zkušenosti k rozvoji svých dalších zkušeností a spíše stagnuje a dalo by se říci, že se topí již na mělčině protože neumí plavat. A jezero bez toho, že umíte plavat prostě dost dobře nepřeplavete.
2. Začínáme poznávat engin
Ještě před tím, než se pustíte do samotné tvorby je nutné si vyjasnit několik základních otázek. Opět mnoho začátečníků toto odkládá na později, což není vůbec dobré a zase jim to způsobuje nemalé problémy. V následujících otázkách je nutné mít naprosto jasno:
1. V jakém budu pracovat editoru ?
2. Pro jaký engin chci vytvářet levely ?
3. Mám dostatečné znalosti na to abych se pustil do tvorby svého prvního levelu ?
Jednotlivé otázky si nyní podrobněji probereme. Jako první věc je tedy volba editoru. No tady to není tak těžké. Jsou 2 možnosti. Na výběr máme DXTre3D nebo TRLE. Oba mají jisté plusy, ale i mínusy. Nyní je na Vás si vyhledat potřebné informace, který editor zvolíte. Nebudeme si nic nalhávat, většina začátečníků pokud má volbu sáhne po DXTre3D. Je to tím, že na první pohled působí jednoduše, přehledně a hlavně zdědil Windowsácké ovládání, takže je pro dnešní autory přijatelnější. Také ucelenost vstupních a výstupních souborů DX editoru je přehlednější. Proto i já se od tohoto momentu budu specializovat na tento editor a veškeré souvislosti s ním. Je tu ještě jedna důležitá věc a tou je pro začátečníka český manuál pro DX editor. To muže dost v začátcích pomoci. Je pravda, že existuje i přímo čeština, kterou jsem kdysi udělal pro tento program a dodnes toho hořce lituji. Takže pro všechny začátečníky - Opovažte se si tu češtinu do editoru nahrát !!! Věřte, že spíš než si tím pomůžete si zaděláte na pořádnej průser. Nyní to možná vyznělo, že ta čeština způsobuje nějaké problémy v editoru. Ne ne, tak to není. Problém nastane v tom, že manuál je psán pro anglickou verzi editoru a pokud si ho přepne začátečník do češtiny bude totálně ztracen. A má to ještě jeden hodně podstatný problém. Pokud to budete mít v editoru česky budou vám dělat problém ostatní programy, které jsou pouze anglicky a vycházejí právě svojí terminologií právě z DX editoru. Proto opět důrazně doporučuji učit se pracovat v DX editoru v AN jazyce. Budete pak moci snadněji navázat na pomocné programy, kterých je asi 10 a jsou v angličtině a pro tvorbu levelů jsou stejně potřebné jako editor sám. Znovu opakuji editor Vám pro vytvoření levelu nikdy sám o sobě nestačí. Je to pouze základ.
V druhém bodu je zmíněn Engin. Tady nastává zase problém. Ten nám částečne vyvstává z dobré vlastnosti DX editoru a tím je, že dokáže vytvářet levely do jakéhokoli dílu TR. Tady proto musím být naprosto nekompromisní a pokud začínáte s tvorbou namlaťte si do hlavy, že pro Vás jiný engin než TR-4 TRLE prostě vůbec neexistuje. Až zvládnete tento engin dělejte si co chcete, ale pro výuku tvorby je toto naprosto nejlepší a nejjednodušší engin, i když na první pohled to vypadá přesně opačně.
V tuto chvíli je dobré si tento engin naprosto precizně nastudovat a musíte ho ještě před tím než se do samotného editoru a tvorby pustíte znát jak své boty. Opět je tu několik otázek, které prověří Vaši připravenost.
1. Jaký je rozdíl mezi TR-4 TRLE a TR-4 TRL levelem ?
2. Jakou má koncovku TR-4 TRLE level ?
3. Kde najdete soubor uklogo.pak a co obsahuje ?
4. Jaká je přesná specifikace audio traků (vzorkovací frekvence, bitová hloubka, přenosová rychlost, počet kanálů a tak dále) ?
5. S jakým parametrem a jak vyvoláte konfigurační rozhraní pro TR-4 TRLE ?
6. Jaké jsou systémové požadavky pro chod TR-4 TRLE ?
7. Co obsahují soubory ENGLISH.DAT a SCRIPT.DAT ?
8. Co potřebuje minimálně engin TR-4 TRLE, aby korektně naběhl, běžel a korektně se ukončil (Jaké soubory datové a konfigurační) ?
9. Jak se jmenuje spouštěcí soubor TR-4 TRLE ?
10. Proč ten samý level na enginu TR-4 TRLE je větší (datově) než na enginu TR-4 TRL ?
Mám pocit, že nyní spadla nejenomu fanouškovi začátečníkovi brada a těžce popadá dech, protože vůbec netuší na co se v těch otázkách nahoře ptám. A jestli náhodou pochopil 3-4 otázky horko těžko na ně potí odpověď. A to je první fatální nedostatek na který začátečníci naráží. Naprostá neznalost enginu, na který chtějí dělat levely ba dokonce celé hry. Si ani náhodou nemyslete, že když jste hrály TR-4, že něco víte o samotném enginu. Jen tak pro vyhodnocení otázek výše. Pokud nevíte odpověď třeba jen na jednu otázku je to sváma těžce nahnuté. V tento moment je jediné řešení. Pěkně si sedněte k PC a internetu, zatím zapomeňte tak nějak na editor a začněte si pročítat fóra různé články, začněte experimentovat s hraním amatérských levelů ve formátech TOM - Ha Vy nevíte co je formát TOM ? No tak to si sedněte k internetu a bádejte Googlete až se zvás bude kouřit.
No a až tak za několik týdnů nalezené informace vztřebáte a v noci se budete budit spocení protože se Vám zdálo jak vytváříte Uklogo.pak a ono je pořád zrcadlově přetočené můžete se snad pustit dál po Vaší vysněné cestičce za Vaším vlastním levelem.
Tímto jsme se propracovali k bodu třetímu, jestli máte dostatečné znalosti k tomu, aby jste se konečně pustili do prvních pokusů s DXTre3D editorem.
Ale o tom až teprve příště. Zatím Vás nechám vztřebat informace a zvážit vlastní možnosti. Samozřejmě můžeme rozjet nějakou diskusi jak jste začínali a postupně zjišťovali, že to co píšu výše je opravdu potřeba a dost dobře se bez toho levely dělat nedají.